زهرا فیاض بخش؛ علی مطهّری؛ علی لاریجانی
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 309-329
چکیده
شهید مطهّری وجود حکومت را به عنوان نهادی که انتظامات و سیاست جامعه را اداره میکند، ضروری میدانند. ایشان مبنای حاکمیت را از حقّ الهی اخذ میکنند و نظیر اغلب فلاسفه اسلامی، نظریه حکومت ایشان از فلسفه ...
بیشتر
شهید مطهّری وجود حکومت را به عنوان نهادی که انتظامات و سیاست جامعه را اداره میکند، ضروری میدانند. ایشان مبنای حاکمیت را از حقّ الهی اخذ میکنند و نظیر اغلب فلاسفه اسلامی، نظریه حکومت ایشان از فلسفه نبوّت نشأت میگیرد؛ اما شهید مطهّری حیثیت حکومت را دو وجهی میدانند: بخشی که مربوط به هدایت عامه و نشان دادن مسیر حرکت به سعادت است، ناظر به حقّ الهی است و به موضوع ولایت حاکم ربط مییابد که باید خصوصیات فقاهت و عدالت را داشتهباشد و این بخش جنبه ولایت دارد نه وکالت، اما بخشی از حکومت که رتق و فتق امور متعارف حکومت است، نظیر امور اجرائی یا تقنینی، متّکی به رأی و نظر مردم است که جنبه وکالت دارد. از نظر ایشان، حکومت وظیفه سعادتمند نمودن ابنای جامعه را، چه از جهت معنوی و چه مادّی، داشته و این دو بعد مادّی و معنوی به یکدیگر پیوند دارد. استاد مطهّری وظیفه حکومت را به نظریه فطرت ربط دادهاست، لذا رشد متوازن استعدادها، هدف مدینه فاضله است و برای تحقّق این امر، آزادی یک ضرورت است، البتّه ضرورت آلی و نه غایی.